A
barokk egy művelődéstörténeti korszak a 17-18. században. Elnevezése az olasz „verocco”
szóból származik, melynek jelentése: szemölcs, túlburjánzás (ez a korszak fő
jellegzetessége). Túldíszítettség, fényűzés, erő, dinamizmus (mozgalmasság), a
hatalom demonstrálása jellemezte. Célja: ellenreformáció, meggyőzés, vallásos
áhítat felkeltése volt. Idején kisebb stílusirányzatok jöttek létre:
Klasszicizmus:Elnevezése a latin „classis” szóból származik, mely jelentése: osztály. Az antik görög és római művészetet tekintette példaképének, s céljának e műalkotások utánzását tartotta. A klasszicisták racionalisták voltak, hitték, hogy az antik remekművek elemzése nyomán képesek elvonni a tökéletes műalkotások létrehozásának szabályait. A klasszicizmus művészetelmélete ezért dogmákat alkotott (Pl.: hármas egység). Horatius figyelmeztetése nyomán célul tűzték ki, hogy a műveknek gyönyörködtetni és tanítani kell.
Rokokó: Elnevezése a francia „rocaille”, kagyló szóból származik. (A barokk „túlhajtott változata”). A barokk és a klasszicizmus korát összekötő stílus. Könnyedség, díszítettség, miniatűr képek, növényminták kedvelése, boldogság és öröm hirdetése jellemzi. A barokk monumentális, dinamikus jegyei helyett a bájosabb, könnyedebb formát kedvelte.
Klasszicizmus:Elnevezése a latin „classis” szóból származik, mely jelentése: osztály. Az antik görög és római művészetet tekintette példaképének, s céljának e műalkotások utánzását tartotta. A klasszicisták racionalisták voltak, hitték, hogy az antik remekművek elemzése nyomán képesek elvonni a tökéletes műalkotások létrehozásának szabályait. A klasszicizmus művészetelmélete ezért dogmákat alkotott (Pl.: hármas egység). Horatius figyelmeztetése nyomán célul tűzték ki, hogy a műveknek gyönyörködtetni és tanítani kell.
Rokokó: Elnevezése a francia „rocaille”, kagyló szóból származik. (A barokk „túlhajtott változata”). A barokk és a klasszicizmus korát összekötő stílus. Könnyedség, díszítettség, miniatűr képek, növényminták kedvelése, boldogság és öröm hirdetése jellemzi. A barokk monumentális, dinamikus jegyei helyett a bájosabb, könnyedebb formát kedvelte.
Mint
említettem, a barokk céljait képezte az ellenreformáció megvalósulása is, mely
tulajdonképp a katolikus megújulást jelentette. E tudatos mozgalom a
katolicizmus[1]
törekvése volt mind vallási, mind társadalmi téren a protestantizmus[2]
térnyerése ellen, elveszett pozícióik visszaszerzésére. Ebből a célból ült
össze a tridenti zsinat 1545. december 13-án. Az ellenreformáció korszaka 1546
és 1648 közé tehető; a schmalkaldeni háborúval kezdődött és a harmincéves
háború végével fejeződött be.
Hazánkban Pázmány Péter az ellenreformáció vezéralakja, többek közt a magyar prózai rend megújítója, a magyar műfordítás atyja, illetve több-kevesebb irodalmi tevékenységet is végzett.
A barokkhoz fontos megemlíteni, hogy eleve fikcióra épül, így elmondhatjuk, hogy a költemény felépítése is fiktív, a modernség – úgynevezett – előfutára, hajlamos a transzcendensekre, stb..
Hazánkban Pázmány Péter az ellenreformáció vezéralakja, többek közt a magyar prózai rend megújítója, a magyar műfordítás atyja, illetve több-kevesebb irodalmi tevékenységet is végzett.
A barokkhoz fontos megemlíteni, hogy eleve fikcióra épül, így elmondhatjuk, hogy a költemény felépítése is fiktív, a modernség – úgynevezett – előfutára, hajlamos a transzcendensekre, stb..
Zrínyi
Miklós a magyar barokk kiemelkedő alakja, költő, politikus, valamint hadvezér
volt. Elsősorban hadi sikereire volt büszke: ő a magyar hadtudomány
megteremtője (a Nemzetvédelmi Egyetem róla kapta nevét). Református családban
született (à
katolizált) és Pázmány Péter volt a nevelője. 1637-től törökök elleni portyákat
vezetett, illetve harcolt az I. Rákóczi György elleni hadjáratban is. A
testvérharc érlelte meg Zrínyiben Magyarország – Erdély összefogás
szükségességének gondolatát. Többek közt írt hadtudományi és politikai
röpiratokat, például: Vitéz hadnagy (1650-1653),Mátyás király életéről való elmélkedések (1656)
–államelméleti mű,Az török áfium ellen
való orvosság (1660-1661) – Zrínyi az 1660-as évektől újra a török elleni
harc felé fordult. E politikai röpiratában a nemzetet szólítja meg – az európai
politikai helyzetből következően a magyarságnak nincs más lehetősége a török
kiszorításáért vívott küzdelemben, mint hogy összefogja a maga erőit, nem várva
segítségre sem a Nyugattól, sem a Habsburgoktól. E keserű következtetés
ellenére Zrínyi nem mondott le egy törökellenes európai összefogásról sem,
széles körű, nemzetközi levelezése és röpiratainak külföldi megjelenítése ezt a
célt szolgálták.
Fő műve a Szigeti veszedelem című verses eposza, melyet 1645-től egészen 1651-ig írt. A mű Szigetvár 1566. évi elesésének állít emléket.
Fő műve a Szigeti veszedelem című verses eposza, melyet 1645-től egészen 1651-ig írt. A mű Szigetvár 1566. évi elesésének állít emléket.
Zrínyi
Miklós fő elvei:
1. A
magyarok támaszkodjanak önmagukra.
2. Legyen
önálló nemzeti hadsereg.
3. Legyen
magyar abszolút uralkodó.
4. A
szerencséért tenni kell.
Zrínyi
élete során részt vett az 1663-as habsburg-török háborúban is, következtében
kinevezték a magyarországi hadak fővezérévé, megállította az offenzívát[3],
1664-ben pedig szervezkedett a habsburg udvarpolitika ellen. Végül ugyanebben
az évben vadászbaleset következtében életét vesztette.
Mielőtt
rátérnék tételcímem részletezésére, kifejteném, mi is a barokk eposz.
Az eposz az epika műnemébe tartozó, nagy terjedelmű elbeszélő költemény. Rendkívüli képességekkel rendelkező főhőse isten(ek)től is támogatva nagy, egész közösség számára jelentős tetteket visz véghez.
A barokk eposz átveszi a homéroszi eposz kellékeit és a saját képére formálja:
Az eposz az epika műnemébe tartozó, nagy terjedelmű elbeszélő költemény. Rendkívüli képességekkel rendelkező főhőse isten(ek)től is támogatva nagy, egész közösség számára jelentős tetteket visz véghez.
A barokk eposz átveszi a homéroszi eposz kellékeit és a saját képére formálja:
Kellékek
|
Homéroszi eposz
|
Barokk eposz
|
Invokáció (segélykérés)
|
Kalliopéhoz
|
Szűz
Máriához
|
Propozíció (témamegjelölés)
|
-
|
Vallási
harc
|
Deus Ex Machina (isteni
beavatkozás)
|
Görög
istenek
|
Angyalok,
démonok, Jézus, Isten
|
Mitológiai apparátus
|
Küklopsz,
szirén, stb.
|
Angyal,
démon, stb.
|
In Medias Res (közepébe vágás)
|
-
|
|
Epitheton Ornans (állandó jelző)
|
-
|
Pl.
vitéz
|
Enumeráció (seregszemle)
|
-
|
|
Epizódok
|
-
|
|
Bőbeszédűség
|
-
|
|
Tárgyilagosság
|
-
|
A
barokk továbbá két eposzi kelléket is „kifejlesztett”, melyek: Athleta Christi
(Krisztus bajnoka) és Imitato Christi (Krisztus képmása).
Szigeti
veszedelem
A Szigeti
veszedelem eredetileg az Adriai tengernek
syrenaya című gyűjteményes kötet harmadik tagja. A kötetben szerelmes
versek, hősi eposzok és epigrammák találhatóak, elnevezése pedig egyfajta
önmetafora, melyben a szirén megegyezik a költővel.
A mű 15 részből (pars) áll. A versszakok részenként meg vannak számozva, s e versszakok számának összege 1566, mely megegyezik a szigeti ostrom évszámával, ezzel is egyfajta emléket állítva az elesetteknek – mint említettem. A Szigeti veszedelmet kiragadták a kötetből.
A mű 15 részből (pars) áll. A versszakok részenként meg vannak számozva, s e versszakok számának összege 1566, mely megegyezik a szigeti ostrom évszámával, ezzel is egyfajta emléket állítva az elesetteknek – mint említettem. A Szigeti veszedelmet kiragadták a kötetből.
Barokk fikciókkal dolgozik, illetve
összekeveri az idősíkokat, pl.: feleségének írt versei csak halálát követően
írta, s ebben rejlik a barokk modernsége.
A mű egyfajta „előmodern laboratórium”, hisz az epikát és a lírát ötvözte a barokk idején (ez csak a romantikában válik elfogadottá, a lírából az eposzra tér át a hangsúly), mely egyfajta irodalmi játék.
A mű egyfajta „előmodern laboratórium”, hisz az epikát és a lírát ötvözte a barokk idején (ez csak a romantikában válik elfogadottá, a lírából az eposzra tér át a hangsúly), mely egyfajta irodalmi játék.
A Zrínyi család elhagyta a
reformátusvallást és katolizáltak. Talán ennek is köszönhető, hogy Zrínyi
világképében keveredik a protestáns és katolikus elem is. Ez a három nézet fő
művében, a Szigeti veszedelemben is
keveredik, illetve megjelenik. A Szigeti
veszedelem az epika műnemébe tartozik, eposz. A barokk eposzok kissé
eltértek az antikvitás korában írt eposzoktól. Az eposz nagy terjedelmű verses
alkotás, főhőse emberfeletti képességekkel rendelkezik és a közösségre nézve
nagy tetteket visz véghez. Ezen kívül az eposzi kellékeket – invokáció,
propozíció, deus ex machina, mitológiai apparátus, in medias res, epitheton
ornans, kitérők és enumeráció - is használnak. Ezeket az elemeket a barokk
eposz is átveszi, csak a saját képére formája. Például a propozíció mindig
valamilyen vallási téma, a Szigeti
veszedelemben ez vallási harc, az invokáció pedig nem Kalliopéhoz szól,
hanem Szűz Máriához, ami egyébként református világnézetre jellemző, és az
isteni beavatkozás angyalok, démonok, Jézus és Isten által történik. Ezeken
kívül a barokk két új kelléket is kitalál, az Athleta Christit és az Imitato
Christit vagyis Krisztus bajnoka és képmása. A műben Zrínyi közvetlenül
Jézushoz imádkozik protestáns elem, az viszont katolikus, hogy a feszületen
lévő Jézushoz teszi. Szintén protestáns elem, hogy Jézus válaszol, de az már
katolikus, hogy csoda formájában teszi ezt, úgy, hogy a feszületen lévő Jézus
háromszor meghajol. Protestáns elem az is, hogy a török azért támad a
magyarokra, mert ez Isten büntetése.
Kiemelném a 12. ének első felét
(1650-1651). Itt a politikai és a poétika tulajdonképpen összeér Cumilláék
történetében, de ez csak utólag kerül a műbe. Ennek célja, hogy nyíltan
beszélhessen feleségéről, mivel sajnálja, hogy nem tudott ott lenni felesége
halálakor, és nem segíthetett. (Apósa őt hibáztatja).
Feleletem
zárásául megemlíteném, hogy a mű alapvetően barokk céllal íródott: török vallás
ellenes, a műben a magyarok aratnak győzelmet (paradoxon) à
fizikailag vesztesek, erkölcsileg győztesek.
Jelentősége a magyar irodalomban: A mű nagyon hasonlít Tasso A megszabadított Jeruzsálem című alkotására, valamint Arany János megállapította, hogy Zrínyi változata eredeti (többen feldlgozták) és nincs a magyar irodalomban ehhez hasonló.
Jelentősége a magyar irodalomban: A mű nagyon hasonlít Tasso A megszabadított Jeruzsálem című alkotására, valamint Arany János megállapította, hogy Zrínyi változata eredeti (többen feldlgozták) és nincs a magyar irodalomban ehhez hasonló.
[1]A keresztény vallás legnagyobb
múlttal és hagyományokkal rendelkező fő irányzata, az úgynevezett világvallások
egyike.
[2]Mint gyűjtőnév alatt érteni
szokták a keresztény egyháznak azon egyik fő gát, mely a reformáció következtében
a 16. században a római katolikus egyháztól különvált.
[3]Nagy erejű támadás, támadó
fellépés, eljárás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése